(FOTO REUTERS)
PARIS, 4 April- L'Oreal mengumumkan pembelian jenama kosmetik mewah Australia Aesop dengan menandatangani perjanjian dengan Natura & Co Brazil bernilai AS$2.53 bilion.
Jenama Aesop mencatatkan jualan AS$537 juta pada 2022, menurut satu kenyataan.
"Aesop memanfaatkan semua arus menaik hari ini dan L'Oreal akan menyumbang untuk melancarkan potensi pertumbuhannya yang besar, terutamanya di China dan peruncitan pelancongan," kata Ketua Pegawai Eksekutif L'Oreal Nicolas Hieronimus dalam kenyataan itu.
"Kami mempunyai keyakinan besar bahawa Aesop akan menyertai kelab jenama L'Oreal Luxe Billionaire dan bakal menyumbang kepada pertumbuhan syarikat pada tahun-tahun akan datang," kata Cyril Chapuy, Presiden L'Oreal Luxe, sambil menambah bahawa dia teruja untuk mengalu-alukan Ketua Pegawai Eksekutif Aesop Michael O'Keeffe dan pasukannya.
Bahagian L'Oreal Luxe, yang merangkumi jenama seperti Lancome, Yves Saint Laurent dan Giorgio Armani, menyumbang prestasi terbaik kumpulan itu untuk tahun kedua berturut-turut pada 2022, dengan jualan meningkat 18.6% kepada 14.6 bilion euro (AS$15.9 bilion).
Ketua Eksekutif Natura Fabio Barbosa berkata "penjualan Aesop menandakan kitaran pembangunan baharu untuk Natura & Co."
"Dengan struktur kewangan yang diperkukuh dan kunci kira-kira yang seimbang, Natura & Co, yang menjalankan disiplin kewangan yang ketat, akan menumpukan pada keutamaan strategiknya, terutamanya pelan pelaburan kami di Amerika Latin," kata Barbosa.
Natura mahu meletakkan fokus kepada menambah baik perniagaan The Body Shop dan memberi perhatian kepada Avon International.
Natura membeli syarikat kosmetik British The Body Shop dari L'Oreal pada 2017.
Ditubuhkan pada tahun 1987, Aesop terkenal dengan produk kulit, rambut dan badannya.
Ia mengendalikan kira-kira 400 kedai di Amerika, Eropah, Australia, New Zealand dan Asia, dengan permintaan yang semakin meningkat di China, tempat cawangan pertama dibuka pada 2022.
L'Oreal, syarikat kosmetik nombor satu dunia, menyaksikan peningkatan 24.1% dalam keuntungan bersih pada 2022 kepada 5.7 bilion euro dan peningkatan 18.5% dalam jualan kepada 38.3 bilion euro. -AFP
(FOTO HIASAN)