(FOTO HIASAN)
BERLIN, 23 Januari– Ford Motor Co merancang untuk mengurangkan sehingga 3,200 pekerja di seluruh Eropah dan memindahkan beberapa kerja pembangunan produk ke Amerika Syarikat, kata kesatuan IG Metall Jerman pada Isnin.
Kenaikan kos untuk bahan bateri kenderaan elektrik dan unjuran kelembapan dalam ekonomi A.S. dan Eropah memberi tekanan kepada pembuat kereta untuk mengurangkan perbelanjaan.
Perang harga EV yang dilancarkan oleh Tesla Inc awal bulan ini juga telah meningkatkan tekanan itu, kata penganalisis.
Syarikat tersebut mahu memecat sehingga 2,500 pekerja dalam sektor pembangunan produk dan sehingga 700 orang dari pejabat pentadbiran, dengan Jerman paling banyak terjejas, kata IG Metall.
Pekerja di tapak pembuat kereta AS, Cologne yang menggaji kira-kira 14,000 orang termasuk 3,800 di pusat pembangunan di kawasan Merkenich dimaklumkan mengenai rancangan itu pada mesyuarat majlis kerja pada hari Isnin.
Jurucakap Ford di Jerman enggan mengulas, merujuk kepada kenyataan pada Jumaat di mana ia mengatakan bahawa peralihan kepada pengeluaran kenderaan elektrik (EV) memerlukan perubahan struktur dan ia tidak akan mengeluarkan sebarang kenyataan sehingga rancangan dimuktamadkan.
Seorang jurucakap di ibu pejabat pembuat kereta di Michigan berkata perbincangan dengan majlis sekerja Jerman sedang diteruskan dan syarikat itu perlu "lebih berdaya saing" apabila ia beralih kepada EV.
Ford tahun lepas mengumumkan pelaburan AS$2 bilion untuk mengembangkan pengeluaran di kilang Cologne untuk membuat model semua kenderaan elektrik secara besar-besaran. Kilang itu kini mengeluarkan Ford Fiesta serta enjin dan transmisi.
Pembuat kereta itu, yang menggaji kira-kira 45,000 orang di Eropah, merancang tujuh model elektrik baharu, tapak pemasangan bateri di Jerman dan usaha sama pembuatan sel nikel di Turki sebagai sebahagian daripada usaha EV utama di benua itu.
Ia juga mempunyai kerjasama dengan Volkswagen untuk menghasilkan 1.2 juta kenderaan pada platform elektrik MEB selama enam tahun.
Perkongsian itu kekal, kata wakil Ford dan Volkswagen, walaupun jurucakap Ford A.S. menambah bahawa peranan Volkswagen dalam kenderaan elektrik Eropah generasi akan datang Ford masih belum ditentukan.
Margin keuntungan sebelum cukai Ford di Eropah ialah 2.2% daripada jualan untuk sembilan bulan pertama 2022, jauh di bawah paras di Amerika Utara. Ia juga memberi amaran pada Oktober tentang keadaan ekonomi yang lemah di Eropah.
"Jika rundingan antara majlis sekerja dan pengurusan dalam beberapa minggu akan datang tidak memastikan masa depan pekerja, kami akan menyertai proses itu," kata IG Metall.
"Kami tidak akan menahan daripada langkah yang boleh memberi kesan serius kepada syarikat, bukan sahaja di Jerman tetapi di seluruh Eropah."
Saham Ford naik 3.9% pada AS$12.89 pada petang Isnin di New York. Saham pesaing General Motors Co naik 3.1% kepada AS$36.45, manakala saham Tesla naik 7.6% pada AS$143.60. -REUTERS
(FOTO HIASAN)