(FOTO HIASAN)
PARIS, 24 Mei- Honda akan kembali ke Formula One sebagai pengeluar enjin untuk pasukan Aston Martin pada 2026.
Perkongsian itu mewakili satu langkah yang sangat penting dalam matlamat pasukan yang dibuat pada 2021, untuk bersaing dalam kejuaraan dalam tempoh lima tahun.
Langkah tersebut juga dilihat sebagai pusingan U bagi Honda yang menarik diri daripada F1 pada penghujung 2021.
Perkongsian itu, yang diumumkan pada Rabu, akan eksklusif untuk Aston Martin yang kini dibekalkan dengan enjin pelanggan oleh Mercedes, yang mana mereka juga mendapatkan kotak gear dan penggantungan mereka.
Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan Aston Martin, Martin Whitmarsh, yang merupakan ketua pasukan McLaren antara 2008 dan 2014, menekankan mengapa mereka memerlukan perjanjian pengeluar dengan Honda.
Whitmarsh percaya bahawa keupayaan untuk bersaing di hadapan memerlukan pengeluar enjin dan dengan itu pasukan itu membawa semua bahagian untuk pembuatan secara dalaman di kilang baharu dan kemudahan terowong angin mereka di Silverstone, yang akan beroperasi sepenuhnya tahun ini.
"Ia satu cabaran besar," katanya. “Ini mengenai pembesaran pasukan. Anda berhasrat untuk menang dalam F1, itu bermakna mengalahkan rakan kongsi sedia ada dan untuk melakukan itu kita perlu berdikari.
“Sifat F1 ialah jika anda mahu menang ia bermakna mengalahkan Mercedes dan amat sukar untuk mengalahkan organisasi sebaik Mercedes jika anda bergantung kepada mereka untuk harta intelek, kemudahan dan komponen. Kami berada di sini untuk menang dan oleh itu anda perlu mempunyai integrasi lengkap kemudahan, proses dan pendekatan.”
Aston Martin menikmati pembukaan yang sangat kompetitif untuk musim 2023, mereka berada di tempat kedua di belakang Red Bull, dengan Fernando Alonso telah menduduki empat tempat ketiga dalam lima perlumbaan.
Alonso mempunyai peluang sebenar untuk meraih kemenangan F1 pertamanya selama sedekad hujung minggu ini di Grand Prix Monaco yang sepatutnya sesuai dengan kekuatan jenteranya.
Enam pengeluar yang telah mendaftar sebagai pembekal unit kuasa untuk jangka masa 2026-2030 ialah Honda, Mercedes, Red Bull Ford, Ferrari, Alpine dan Audi.
Red Bull akan menyertai Ford pada 2026 sebagai rakan kongsi mereka dalam pembuatan enjin di loji janakuasa mereka di Milton Keynes.
Pada ketika ini Haas (enjin Ferrari), McLaren (Mercedes) dan Williams (Mercedes) masih belum mengesahkan pengeluar enjin untuk 2026 tetapi Honda berkata mereka tidak bercadang untuk menjadi pembekal kepada pasukan lain. -AFP
(FOTO HIASAN)