SEOUL,27 Januari- Pihak berkuasa Korea Selatan yang menyiasat nahas pesawat Jeju Air bulan lalu telah menyerahkan laporan awal kemalangan kepada agensi penerbangan PBB, serta kepada pihak berkuasa Amerika Syarikat, Perancis, dan Thailand, kata seorang pegawai pada Isnin.
Penyiasatan ke atas tragedi udara paling tragik dalam sejarah negara berkenaan itu masih berlangsung, dan laporan yang tersedia pada Isnin menyatakan tumpuan diberikan kepada peranan "bird strike" (perlanggaran burung) serta analisis enjin dan struktur panduan pendaratan "localiser".
"Segala aktiviti penyiasatan ini bertujuan untuk menentukan punca sebenar kemalangan tersebut," kata laporan itu.
Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO), agensi bawah PBB, mewajibkan penyiasat kemalangan membuat laporan awal dalam tempoh 30 hari selepas kemalangan dan menggalakkan laporan akhir dikeluarkan dalam tempoh 12 bulan.
Pesawat Boeing 737-800 yang dalam penerbangan dari Bangkok dan dijadualkan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Muan telah tersasar dari landasan ketika melakukan pendaratan kecemasan menggunakan bahagian perut pesawat sehingga melanggar struktur penghadang.
Insiden itu mengorbankan semua penumpang kecuali dua daripada 181 penumpang dan anak kapal pada 29 Disember tahun lalu.
Struktur penghadang yang membantu pendaratan pesawat ketika menghampiri landasan, terdiri daripada konkrit bertetulang dan tanah di lapangan terbang Muan, dipercayai menjadi salah satu punca nahas, kata para pakar.
Laporan itu turut menyerlahkan banyak penemuan awal oleh penyiasat Korea Selatan yang telah dikongsi bersama keluarga mangsa pada Sabtu, termasuk perbincangan juruterbang tentang kawanan burung yang mereka lihat ketika menghampiri landasan.
Masa sebenar perlanggaran burung yang dilaporkan oleh juruterbang masih belum disahkan, menurut laporan kemalangan tersebut, tetapi pesawat itu "membuat pengisytiharan kecemasan sebanyak tiga kali kerana perlanggaran burung semasa percubaan pusingan semula.
"Kedua-dua enjin telah diperiksa, dan bulu serta kesan darah burung ditemui pada setiap enjin," katanya.
"Selepas melanggar tebing, kebakaran dan letupan separa berlaku. Kedua-dua enjin terkubur di dalam tanah, dan bahagian depan pesawat berselerak sejauh 30-200 meter dari kawasan tebing," menurut laporan itu.
Laporan tersebut tidak menyebut punca dua perakam data berhenti merekod secara serentak sejurus sebelum juruterbang mengisytiharkan isyarat kecemasan.
Ketika kejadian, pesawat itu berada pada ketinggian 498 kaki (152 meter) dan terbang pada kelajuan 161 knot (298 km/j atau 185 mph) ketika kotak hitam berhenti merekod, kata laporan itu. -REUTERS