fb fb fb fb fb

Microsoft ambil 'tindakan mitigasi' selepas isu perkhidmatan

Gergasi teknologi Amerika Syarikat (AS), Microsoft pada Jumaat berkata bahawa ia sedang mengambil "tindakan mitigasi" selepas gangguan perkhidmatan / Foto Reuters

WASHINGTON, 19 Julai - Gergasi teknologi Amerika Syarikat (AS), Microsoft pada Jumaat berkata bahawa ia sedang mengambil "tindakan mitigasi" selepas gangguan perkhidmatan.

"Perkhidmatan kami masih dalam penambahbaikan berterusan sementara kami terus mengambil tindakan mitigasi," kata syarikat itu dalam satu catatan di platform media sosial X.

Dalam notis bertajuk "Perkhidmatan Degradasi", Microsoft berkata pengguna "mungkin tidak dapat mengakses pelbagai aplikasi dan perkhidmatan Microsoft 365".

Pengumuman itu dibuat ketika Australia melaporkan gangguan besar-besaran sistem IT pada hari Jumaat, dengan penyiar nasional negara itu, lapangan terbang antarabangsa terbesar dan syarikat telekomunikasi utama melaporkan isu.

Penyelaras Keselamatan Siber Kebangsaan Australia berkata "kegagalan teknikal berskala besar" berpunca daripada isu "platform perisian pihak ketiga".

Microsoft berkata akses adalah terhad kerana sesetengah pengguna hanya boleh mengakses Microsoft 365 dalam mod baca sahaja semasa ia berfungsi untuk membetulkan masalah.

"Kami tetap komited dalam menangani masalah ini dengan keutamaan dan kesegeraan tertinggi sementara kami terus menangani kesan yang berlarutan baki aplikasi Microsoft 365 yang berada dalam keadaan terdegradasi," katanya.-AFP

MOHD KHUDZAIRI ZAINUDDIN