fb fb fb fb fb

Data rover sahkan berlaku mendapan tasik purba di Marikh

Foto Reuters

LOS ANGELES, 27 Januari - Rover Perseverance NASA telah mengumpul data dan mengesahkan berlakunya mendapan tasik purba yang dimendapkan oleh air yang pernah memenuhi lembangan gergasi di Marikh dipanggil Kawah Jerezo, menurut kajian yang diterbitkan pada Jumaat.

Penemuan daripada pemerhatian radar penembusan tanah yang dijalankan oleh rover membuktikan imejan orbit dan data lain sebelum ini, yang membawa saintis berteori bahawa bahagian Marikh pernah diliputi air dan mungkin mempunyai kehidupan mikrob.

Penyelidikan yang diketuai oleh pasukan dari Universiti California di Los Angeles (UCLA) dan Universiti Oslo, telah diterbitkan dalam jurnal Science Advances, yang membuka lembaran baharu.

Ia berdasarkan imbasan bawah permukaan yang diambil oleh rover yang beroda enam bersaiz kereta selama beberapa bulan pada 2022 ketika ia melintasi permukaan Marikh dari lantai kawah ke hamparan bersebelahan dengan ciri-ciri jalinan seperti mendapan yang serupa dari orbit delta sungai yang ditemui di Bumi.

Bunyi dari instrumen radar RIMFAX rover membolehkan saintis melihat ke bawah tanah untuk mendapatkan pandangan keratan rentas lapisan batu sedalam 65 kaki (20 meter), "hampir seperti melihat potongan jalan," kata saintis planet UCLA, David Paige.

Lapisan tersebut memberikan bukti yang tidak dapat disangkal bahawa mendapan tanah yang dibawa oleh air telah dimendapkan di Kawah Jerezo dan deltanya oleh sungai yang memberinya makan, sama seperti di tasik di Bumi.

Penemuan itu mengukuhkan apa yang telah lama dicadangkan oleh kajian terdahulu: Marikh yang sejuk, gersang, tidak bermaya dahulunya hangat, basah, dan mungkin boleh dihuni.

Para saintis menantikan pemeriksaan lebih dekat ke atas sedimen Jerezo, yang dianggap telah terbentuk kira-kira 3 bilion tahun yang lalu, dalam sampel yang dikumpul oleh Perseverance.

Sementara itu, kajian terbaru mengalu-alukan pengesahan bahawa saintis telah menjalankan usaha geo-biologi Marikh mereka di tempat yang betul di planet itu.

Analisis sampel teras awal yang digerudi di empat tapak berhampiran dengan tempat ia mendarat pada Februari 2021 mengejutkan penyelidik dengan mendedahkan batuan yang bersifat gunung berapi dan bukannya mendapan, seperti yang telah dijangkakan.

Kedua-dua kajian tidak bertentangan. Malah batuan gunung berapi menunjukkan tanda-tanda perubahan melalui pendedahan kepada air dan saintis yang menerbitkan penemuan itu pada Ogos 2022 berpendapat bahawa sedimen mungkin telah terhakis.

"Sesungguhnya, bacaan radar RIMFAX yang dilaporkan pada hari Jumaat menemui tanda-tanda hakisan sebelum dan selepas pembentukan lapisan mendapan yang dikenal pasti di pinggir barat kawah, bukti sejarah geologi yang kompleks di sana," kata Paige.

"Terdapat batu-batu gunung berapi yang kami temui, " kata Paige. "Berita sebenar di sini ialah sekarang kami telah memandu ke delta dan kini kami melihat bukti mendapan tasik ini, yang merupakan salah satu sebab utama kami datang ke lokasi ini. Jadi itu adalah kisah yang menggembirakan dalam hal itu."-REUTERS