fb fb fb fb fb

Strategi pupuk minat pelajar dalam bidang STEM

SAUDARA PENGARANG

Pendidikan Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM) merupakan elemen penting dalam usaha menyediakan pelajar untuk memenuhi kehendak masa hadapan, dan sering dianggap sebagai cara untuk meningkatkan daya saing sejagat sesebuah negara.

Dalam konteks Malaysia, STEM merujuk kepada dasar pendidikan dan pilihan kurikulum sekolah untuk meningkatkan daya saing dalam bidang sains serta teknologi kepada pelajar.

Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 (PPPM 2013-2025) menekankan pendidikan STEM di peringkat sekolah melalui aktiviti kurikulum dan kokurikulum dengan sokongan menerusi pelbagai pihak berkepentingan.

Perdana Menteri Malaysia, dalam ucapannya pada sambutan Hari Guru pada 16 Mei 2023, menyentuh bahawa minat terhadap bidang STEM semakin berkurangan dan mengarahkan Menteri Pendidikan untuk menubuhkan satu pasukan khas bertujuan mencari jalan untuk menyuntik minat pelajar-pelajar sekolah terhadap STEM terutamanya dalam kalangan pelajar-pelajar di desa dan dalam kategori B40.

Menyemai minat dalam kalangan murid sekolah kepada bidang sains, matematik dan teknologi adalah penting untuk pembangunan pendidikan dan profesional mereka.

Berikut ialah beberapa strategi yang boleh membantu memupuk minat dalam bidang ini:

Eksperimen dan aktiviti hands-on

Memberi peluang kepada pelajar untuk melibatkan diri dalam eksperimen dan aktiviti hands-on yang menggalakkan rasa ingin tahu dan minat dalam mencari penemuan baru.

Pengalaman praktikal boleh mencetuskan minat dan menjadikan konsep yang abstrak kepada realiti dan menarik.

Perkaitan dengan dunia sebenar

Tunjukkan perkaitan dunia sebenar sains, matematik dan teknologi dengan menghubungkan pembelajaran bilik darjah kepada aplikasi praktikal.

Tunjukkan kepada pelajar bagaimana mata pelajaran ini penting dalam menyelesaikan masalah harian dan memperbaiki kehidupan kita.

Role model dan mentor

Memperkenalkan pelajar kepada role model dan mentor yang memberi inspirasi yang cemerlang dalam bidang sains, matematik dan teknologi.

Penceramah jemputan, lawatan lapangan ke institusi penyelidikan atau syarikat, dan program bimbingan boleh mendedahkan pelajar kepada profesional yang berjaya yang boleh berkongsi pengalaman dan minat mereka untuk bidang ini.

Pendekatan antara disiplin

Terangkan sifat antara disiplin sains, matematik dan teknologi.

Tunjukkan cara mata pelajaran ini berhubung dengan bidang lain, seperti kejuruteraan, perubatan, sains alam sekitar dan sains komputer.

Galakkan pelajar untuk meneroka pertembungan dan peluang yang timbul daripada menggabungkan disiplin yang berbeza.

Pembelajaran berasaskan projek

Laksanakan pendekatan pembelajaran berasaskan projek di mana pelajar boleh terlibat dalam projek dan penyelidikan secara langsung.

Projek-projek ini boleh membolehkan pelajar meneroka minat mereka sendiri, menggunakan konsep saintifik dan matematik, dan membangunkan kemahiran dalam menyelesaikan masalah dan pemikiran kritis.

1(Foto hiasan)

Penggunaan teknologi dan multimedia

Menggabungkan teknologi dan sumber multimedia untuk meningkatkan pengalaman pembelajaran.

Gunakan simulasi interaktif, video-video berbentuk pendidikan, sumber dalam talian dan aplikasi pendidikan untuk menjadikan pembelajaran lebih menarik dan boleh diakses.

Kerjasama dan kerja berpasukan

Galakkan pengalaman pembelajaran kolaboratif di mana pelajar boleh bekerjasama dalam kumpulan atau pasukan.

Galakkan mereka untuk menyelesaikan masalah secara kolektif, berkongsi idea, dan belajar daripada kekuatan masing-masing.

Kerjasama meningkatkan kemahiran komunikasi, memupuk kreativiti, dan mewujudkan persekitaran pembelajaran yang menyokong.

Pertandingan dan cabaran

Libatkan pelajar dalam pameran sains, pertandingan matematik, cabaran pengekodan, pertandingan robotik atau pertandingan lain yang berkaitan.

Acara ini menyediakan platform untuk pelajar mempamerkan kemahiran mereka, menggunakan pengetahuan mereka, dan memupuk persaingan dan motivasi yang sihat.

Penglibatan komuniti

Galakkan pelajar untuk mengambil bahagian dalam kelab-kelab sains, persatuan-persatuan matematik atau inisiatif komuniti berkaitan teknologi.

Penglibatan dalam aktiviti kokurikulum, projek komuniti, atau program outreach boleh meluaskan pendedahan mereka kepada aplikasi praktikal mata pelajaran ini dan menyemarakkan semangat mereka.

Semangat dan sokongan guru

Guru memainkan peranan penting dalam memberi inspirasi kepada minat pelajar dalam sains, matematik dan teknologi.

Pendidik yang bersemangat dan bersungguh-bersungguh menyampaikan keterujaan mereka dan menunjukkan perkaitan praktikal mata pelajaran ini boleh memberi impak yang mendalam terhadap penglibatan dan motivasi pelajar.

Mewujudkan minat dalam bidang ini memerlukan gabungan kaedah pengajaran yang menarik, pengalaman praktikal, pendedahan kepada aplikasi dunia sebenar dan peluang untuk penerokaan peribadi.

Dengan menyediakan persekitaran pembelajaran yang memupuk dan merangsang, ia boleh memberi inspirasi serta motivasi kepada pelajar untuk mengejar sains, matematik dan teknologi dengan rasa ingin tahu dan semangat.

PENULIS AHMAD YANI ISMAIL, Pensyarah/Penyelidik Pusat Penyelidikan Antarabangsa Ekonomi dan Kewangan Islam Universiti Islam Selangor.

Artikel ini merupakan pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan mahu pun pendirian rasmi RTM.

Media Baharu