SAUDARA PENGARANG
Teknostres atau tekanan teknologi merupakan istilah yang menggambarkan ketidakselesaan psikologi dan tekanan emosi yang disebabkan oleh penggunaan teknologi yang berlebihan. Walaupun konsep ini pada mulanya diterokai dalam konteks tempat kerja, namun konsep ini telah berkembang dengan ketara dalam dunia pendidikan.
Hari ini, teknostres tidak lagi merujuk semata-mata kepada kekecewaan menyesuaikan diri dengan peranti atau perisian baharu, namun ia telah menjadi satu fenomena multidimensi yang mempengaruhi cara pelajar belajar, cara guru mengajar dan juga cara bagaimana ibu bapa menyokong pembelajaran di rumah. Dalam konteks pendidikan, tekanan teknologi melibatkan gabungan beban kognitif, tekanan emosi, keletihan fizikal dan perubahan tingkah laku yang timbul daripada pendedahan berterusan kepada alatan digital dan persekitaran dalam talian.
Dari perspektif kognitif, tekanan teknologi berlaku apabila pelajar atau guru dikehendaki memproses sejumlah besar maklumat secara serentak, bertukar antara penggunaan pelbagai platform digital, tugasan dan saluran komunikasi. Dari segi emosi, ia dikaitkan dengan perasaan kebimbangan, kekecewaan dan ketidakcukupan, terutamanya apabila teknologi gagal digunakan dengan baik atau apabila seseorang individu itu berjuang untuk bersaing dengan kemajuan teknologi yang berterusan.
Dari segi fizikal seseorang individu, teknostres boleh terjadi apabila terdapat gejala seperti ketegangan mata, sakit kepala dan ketidakselesaan diri yang disebabkan oleh penggunaan skrin secara berterusan tanpa berhenti. Malah, perubahan tingkah laku seperti penangguhan atau pergantungan yang tidak sihat.
Dalam konteks pendidikan, tekanan ini amat ketara kerana teknologi telah menjadi teras kepada penyertaan seseorang dalam pembelajaran yang banyak menggunakan teknologi. Bagi pelajar, penguasaan alatan digital kini penting untuk menyelesaikan tugasan, bekerjasama dengan rakan sebaya dan mengakses sumber maklumat. Bagi guru, integrasi teknologi bukan merupakan pilihan, namun mereka diberi mandat untuk menggunakan teknologi sejajar bagi memenuhi kurikulum, dasar institusi dan pelaksanaan pedagogi yang berkembang.
Tekanan teknologi bukan berpunca daripada ketidaksukaan yang wujud terhadap teknologi tetapi sebaliknya daripada kepantasan, permintaan dan penggunaan keterlaluan alatan digital dalam persekitaran yang mana pengasingan pengelakan menggunakan teknologi adalah hampir mustahil. Walaupun teknostres wujud sebelum 2020, penularan wabak COVID-19 mempercepatkan keterlihatan konsep ini.
Sebelum pandemik, teknologi dalam pendidikan dilihat berfungsi sebagai alat tambahan yang merupakan peningkatan kepada penggunaan teknologi sebagai bahan sokongan dan bukannya keperluan. Sistem pengurusan pembelajaran (LMS), platform persidangan video dan alatan digital telah disepadukan secara beransur-ansur ke dalam bilik darjah yang mana guru dan pelajar mempunyai fleksibiliti untuk menyesuaikan diri mengikut kadar mereka sendiri.
Bagaimanapun, peralihan secara tiba-tiba dan mendadak kepada pembelajaran atas talian semasa pandemik menghapuskan keluk pembelajaran beransur-ansur ini dan memaksa semua pihak berkepentingan dalam pendidikan seperti pelajar, guru, ibu bapa dan pentadbir bergantung sepenuhnya pada alatan digital untuk pengajaran, penilaian dan komunikasi.
Peralihan mendadak ini menyebabkan beberapa cabaran. Guru dikehendaki mereka bentuk semula strategi dan teknik pengajaran mereka, latihan atau sokongan institusi. Ramai pelajar, terutamanya mereka yang mempunyai literasi digital yang terhad atau akses yang tidak mencukupi kepada teknologi, bergelut untuk bersaing dengan tuntutan baharu.
Malah, ibu bapa tiba-tiba didorong ke dalam peranan sebagai pendidik bersama yang bertanggungjawab untuk menyelia dan membantu pembelajaran dalam talian bersama anak-anak mereka. Perubahan ini mewujudkan persekitaran tekanan tinggi yang dicirikan oleh penyesuaian pantas, beban maklumat yang berlebihan dan kekeliruan untuk membahagikan sempadan antara kehidupan akademik dan peribadi.
Walaupun selepas kembali ke bilik darjah fizikal selepas pascapandemik, transformasi digital belum pulih sepenuhnya. Model pembelajaran hibrid dan campuran telah menjadi standard yang mengekalkan tekanan sejak diperkenalkan ketika wabak dan telah menjadi satu normalisasi dalam konteks pendidikan. Penggunaan teknologi telah berkembang merangkumi hampir setiap aspek pendidikan, iaitu daripada reka bentuk pengajaran dan penyampaian kandungan kepada penilaian, komunikasi dan proses pentadbiran. Sistem pengurusan pembelajaran (Moodle, Canvas), platform kerjasama (Google Workspace, Microsoft Teams) dan alatan pembelajaran dikuasakan AI tidak lagi menjadi tambahan akan tetapi membentuk tulang belakang kepada pendidikan moden.
Perkara ini mempunyai implikasi yang mendalam kepada semua ahli komuniti pendidikan. Bagi pelajar, ketidakupayaan untuk mengakses atau menggunakan teknologi secara berkesan dikaitkan secara langsung dengan risiko akademik kerana penyertaan digital adalah prasyarat untuk menyiapkan kerja kursus dan kerjasama rakan sebaya.
Guru pula diharapkan, bukan sahaja untuk mengajar kandungan mata pelajaran tetapi juga untuk mengintegrasikan teknologi dengan lancar ke dalam pedagogi mereka. Ibu bapa juga telah tertarik ke dalam ekosistem ini untuk memantau aktiviti digital anak-anak mereka atau memberikan sokongan teknologi, walaupun mungkin ada di antara mereka sendiri mungkin kurang celik digital.
Fenomena ini dipanggil sebagai ‘pendigitalan wajib’, iaitu keadaan seseorang individu dikehendaki menggunakan teknologi tanpa mengira tahap kesediaan atau keselesaan mereka. Sifat wajib penggunaan teknologi ini memperhebatkan teknostres kerana ia menghilangkan pilihan untuk melepaskan dan mengelakkan diri. Daripada memutuskan cara dan masa untuk melibatkan diri dengan alatan digital, pelajar dan guru terpaksa terus beralih kepada penggunaan teknologi yang boleh meningkatkan perasaan keletihan dan juga keletihan dari aspek emosi.
Oleh itu, tanda-tanda teknostres semakin kelihatan dalam tetapan pendidikan. Salah satu gejala yang paling ketara ialah beban kognitif yang berlebihan; iaitu pelajar dan guru perlu sentiasa menggunakan platform pembelajaran, memantau pemberitahuan untuk maklumat terkini dan perlu membalas e-mel atau mesej dalam talian untuk memberikan maklum balas.
Satu lagi gejala lazim teknostres ialah keletihan digital yang merupakan keadaan keletihan fizikal dan mental akibat daripada pendedahan skrin secara berpanjangan. Keletihan digital bukan sahaja menjejaskan tumpuan tetapi juga memberi kesan negatif kepada motivasi yang boleh menyebabkan pelajar juga akan turut melepaskan diri daripada tugas pembelajaran mereka. Malah, guru yang mengalami keletihan mungkin bergelut untuk mengekalkan tahap semangat dan kreativiti yang sama dalam penyampaian pengajaran mereka.
Peningkatan tekanan teknologi dalam beberapa tahun kebelakangan ini boleh dikaitkan dengan beberapa faktor penumpuan. Pecutan untuk mengintegrasi teknologi pendidikan yang tidak pernah berlaku sebelum ini seperti platform pembelajaran dengan sokongan kecerdasan buatan, kandungan penyesuaian dan analisis masa nyata telah memperkenalkan peluang yang meningkatkan kesulitan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Jangkaan prestasi yang tinggi diletakkan kepada guru dan pelajar memburukkan lagi tekanan teknologi. Pelajar berasa tertekan untuk bukan sahaja menyelesaikan tugasan digital tetapi juga menunjukkan kecekapan dalam pelbagai alatan, manakala guru mesti menguasai teknologi baharu secara serentak dan menyesuaikan kaedah pedagogi mereka untuk seiring dengan tuntutan institusi.
Seseorang pelajar mengalami kebimbangan apabila membandingkan kecekapan teknologi atau kemajuan akademik mereka dengan rakan sebaya mereka terutamanya apabila rakan sebaya cemerlang dalam menggunakan alatan digital terkini seperti AI atau mana-mana perisian. Bagi guru, tekanan teknologi sering muncul dalam bentuk kekecewaan menggunakan platform pembelajaran, termasuk berdepan kegagalan teknikal atau kurang sistem sokongan institusi. Situasi itu akan mewujudkan ketidakselesaan dalam proses kerja mereka. Malah, mengenal pasti perbezaan antara masa akademik dan peribadi adalah juga merupakan isu kritikal.
Istilah seperti fear of missing out (FOMO) menyumbang kepada tekanan teknologi. FOMO berlaku apabila pelajar, guru dan ibu bapa merasa terpaksa sentiasa berada dalam talian kerana bimbang akan ketinggalan maklumat penting; perlu mengemas kini tugasan, perbincangan kumpulan atau mengetahui perkembangan teknologi terkini seperti penggunaan kecerdasan buatan (AI) dalam pembelajaran.
Bagi pelajar, FOMO mendorong mereka untuk terus memeriksa notifikasi pada platform pembelajaran, media sosial akademik atau aplikasi komunikasi sehingga mengurangkan masa rehat, menjejaskan keupayaan fokus dan menambah tekanan emosi. Fenomena ini tidak hanya meningkatkan beban psikologi tetapi juga boleh mencetuskan sikap pembelajaran yang tidak sihat seperti belajar secara berlebihan tanpa rehat atau membandingkan diri secara negatif dengan rakan lain.
Guru juga tidak terkecuali daripada tekanan akibat FOMO. Dalam usaha menyesuaikan diri dengan inovasi teknologi terkini, mereka mungkin merasa perlu untuk sentiasa mengemas kini kaedah pengajaran dengan aplikasi atau platform baharu, walaupun tanpa latihan mencukupi. Keadaan ini boleh menyebabkan keletihan profesional dan rasa tidak berdaya kerana sentiasa berusaha mengejar perkembangan teknologi yang pantas.
Oleh itu, FOMO mewujudkan kitaran tekanan berterusan yang mendorong semua pihak dalam ekosistem pendidikan kepada pelajar, guru, dan ibu bapa untuk berada dalam keadaan ‘sentiasa aktif’. Keadaan ini bukan sahaja menjejaskan kesejahteraan mental, malah menimbulkan risiko kesihatan fizikal seperti gangguan tidur, ketegangan mata dan penurunan produktiviti.
Ketidaksamaan digital menambahkan lagi faktor dalam teknostres ini. Pelajar dan guru daripada komuniti kurang sumber peralatan teknologi sering mengalami tekanan teknologi bukan sahaja kerana terlalu terdedah kepada teknologi tetapi juga disebabkan oleh akses yang tidak mencukupi, peranti usang atau sambungan internet yang tidak meluas.
Teknostres boleh menjejaskan motivasi intrinsik dan membawa kepada pengasingan terutamanya apabila seseorang individu itu menganggap teknologi sebagai penghalang dan bukannya pemudah cara pembelajaran. Bagi pelajar, ini sering diterjemahkan kepada pengurangan ketekunan dan kadar penangguhan yang lebih tinggi, manakala guru yang menghadapi laporan teknostres yang berpanjangan mengurangkan kepuasan kerja dan peningkatan niat untuk meninggalkan profesion.
Pendedahan skrin yang berpanjangan menyumbang kepada ketegangan visual, gangguan tidur dan tingkah laku yang seterusnya memberi kesan kepada prestasi kognitif dan kesihatan mental. Tambahan pula, beban emosi 'sentiasa berhubung' dikaitkan dengan peningkatan kebimbangan dan gejala kemurungan, terutamanya dalam kalangan pelajar yang mengemudi persekitaran akademik yang berisiko tinggi.
Ini menekankan keperluan untuk pendekatan sistemik untuk menangani tekanan teknologi dalam pendidikan. Daripada menganggapnya sebagai masalah individu, ia harus diiktiraf sebagai cabaran institusi dan masyarakat yang memerlukan campur tangan yang diselaraskan.
Secara kesimpulannya, teknostres yang semakin meningkat dalam pendidikan memerlukan tindak balas holistik yang melibatkan pelajar, guru, ibu bapa dan institusi pendidikan. Dengan memahami teknostres dalam konteks pendidikannya, semua pihak boleh mengambil langkah proaktif untuk mewujudkan ekosistem pembelajaran yang lebih seimbang.
Teknologi seharusnya dilihat sebagai alat yang memperkasa potensi manusia, bukannya beban yang mengekang perkembangan. Usaha ini bukan sahaja akan meningkatkan kesejahteraan pelajar dan guru, tetapi juga menyumbang kepada kelestarian pendidikan digital yang lebih inklusif, berdaya tahan, dan berpusatkan manusia pada masa hadapan.
Artikel ini merupakan pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan mahu pun pendirian rasmi RTM.
Prof Madya Ts. Dr. Siti Hajar Halili
Ketua Jabatan Kurikulum dan Teknologi Pengajaran
Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya,
e-mel: