KUALA LUMPUR, 5 Disember- CyberSecurity Malaysia berjaya menyelesaikan 164 daripada 218 kes insiden-insiden penipuan e-mel dan serangan berasaskan e-mel termasuk pancingan data direkodkan hingga bulan Oktober tahun ini.
Menteri Digital Gobind Singh Deo berkata 164 kes itu berjaya diselesaikan dalam tempoh 24 jam mengikut ketetapan Prosedur Operasi Standard (SOP) yang telah digariskan.
"Selain itu, pindaan ke atas Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 (Akta 709) yang telah diwartakan pada 17 Oktober 2024 merupakan salah satu inisiatif kementerian ini bagi mengawal penipuan e-mel termasuk pancingan data.
"Peruntukan baharu pindaan akta yang sama turut meletakkan tanggungjawab kepada pemproses data untuk memastikan mana-mana organisasi menguatkuasakan langkah-langkah keselamatan lebih baik bagi mengurangkan risiko pendedahan data peribadi," katanya.
Beliau menjawab soalan daripada Ahli Parlimen Tanjung Piai Datuk Seri Dr. Wee Jeck Seng berhubung penipuan emel dan serangan berasaskan emel yang membabitkan pelanggan, kakitangan dan pemegang kepentingan majoriti firma-firma terkemuka di Malaysia.
Pada masa sama beliau juga mahu perincian berkenaan usaha kementerian itu dalam meningkatkan perlindungan terhadap pancingan data (data phishing) dan menambah baik keselamatan siber di negara ini.
Berkenaan perkara itu Gobind memaklumkan pihak Kementerian Digital melalui Jabatan Perlindungan Data Peribadi (JPDP) telah mewujudkan lapan tata amalan antaranya; tata amalan umum dan tujuh tata amalan pengguna data.
Menerusinya, beberapa langkah keselamatan ICT perlu dipraktikkan sesebuah organisasi dalam meningkatkan langkah-langkah keselamatan.