fb fb fb fb fb

Teknologi AI bantu perkembangan bahasa kanak-kanak

Foto hiasan/Bernama

SAUDARA PENGARANG

Teknologi Kecerdasan Buatan atau Artificial Intelligence (AI) kini menjadi buah mulut ahli akademik, ahli korporat dan terapi bahasa sebagai alat yang boleh membantu dalam meningkat dan menyelesaikan masalah. Teknologi AI juga terbukti dapat menjimatkan masa dan tenaga terutamanya dalam membuat keputusan sama ada perancangan jangka pendek atau panjang.

Bagi kanak-kanak yang sedang membesar, penguasaan bahasa menjadi satu daripada aspek utama yang perlu diberi perhatian kerana kecukupan kosa kata kanak-kanak, membolehkan mereka menginterpretasi emosi apabila melibatkan perbualan bersama ibu bapa dan ahli keluarga. Begitu juga kepada kanak-kanak yang mempunyai masalah pertuturan seperti gagap, masalah sebutan, suara dan bahasa.

Membangunkan teknologi AI di negara ini amat selari dengan saranan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang telah melancarkan AI Untuk Rakyat. Program itu terbahagi kepada dua elemen, iaitu Kesedaran AI dan Hargai AI. Peluang ini perlu direbut oleh ibu bapa, khususnya bagi membantu menyelesaikan masalah pertuturan dihadapi anak-anak diperingkat awal perkembangan bahasa.

Hakikatnya, AI memainkan peranan penting dalam membantu, menyokong dan meningkatkan perkembangan bahasa kanak-kanak menerusi pelbagai cara. Satu aspek penting adalah ketersediaan alat pendidikan interaktif. Teknologi ini direka dengan melibatkan kanak-kanak dalam aktiviti berasaskan bahasa, memberikan pengalaman pembelajaran yang dinamik dan holistik.

Melalui permainan interaktif, tutor maya dan aplikasi berfokuskan bahasa, alternatif itu mampu mewujudkan persekitaran mendalam untuk menggalakkan kanak-kanak meneroka seterusnya mengamalkan kemahiran bahasa dengan cara menyeronokkan dan menarik.

Aplikasi pembelajaran bahasa dipacu teknologi AI, dapat menyediakan persekitaran dinamik seterusnya memupuk penglibatan serta minat belajar dalam kalangan kanak-kanak. Aplikasi itu selalunya menggabungkan elemen permainan, kandungan multimedia dan algoritma pembelajaran untuk menyesuaikan pengalaman dengan tahap kecekapan setiap kanak-kanak. Malah ia menjadikan proses pembelajaran lebih menyeronokkan dan berkesan.

Tambahan pula, platform pembelajaran bahasa yang didorong AI dapat menyesuaikan diri dengan gaya dan kemajuan pembelajaran individu, menawarkan kandungan dan cabaran yang disesuaikan mengikut perkembangan semasa bahasa kanak-kanak. Pendekatan ini membolehkan kanak-kanak belajar mengikut kadar keupayaan mereka sendiri.

AI juga memudahkan pengesanan masalah untuk kanak-kanak yang menghadapi kelembaman berkaitan bahasa terutamanya aspek pertuturan. Algoritma pembelajaran AI boleh menganalisis corak pertuturan dan mengenal pasti potensi kelewatan atau gangguan perkembangan bahasa.

Pengesanan awal membolehkan campur tangan tepat pada masanya dengan memberi sokongan yang disasarkan untuk meningkatkan perkembangan bahasa.

AI memberikan maklum balas pada masa nyata; amat penting untuk pemerolehan dan perkembangan bahasa. Aplikasi pembelajaran bahasa yang dikuasakan AI boleh menganalisis sebutan, tatabahasa dan penggunaan kosa kata kanak-kanak secara serta-merta.

Selain itu teknologi AI juga dapat menawarkan latihan terapeutik, pengecaman pertuturan, dan alat lain untuk membantu dalam peningkatan kemahiran bahasa kanak-kanak dengan keperluan khusus secara lebih teratur. Tambahan pula, AI memudahkan pembelajaran berdasarkan kekuatan dan kelemahan individu.

Melalui penilaian berterusan dan analisis data, algoritma AI boleh mengenal pasti kawasan tertentu di mana kanak-kanak mungkin memerlukan sokongan tambahan. Ini membolehkan sistem AI menjana pelajaran dan latihan sesuai, menangani keperluan pembelajaran bahasa yang unik bagi setiap kanak-kanak.

Selain pembelajaran secara individu dengan mendapat penyelesaian awal, AI menyokong pembangunan bahasa melalui teknologi pemprosesan bahasa semula jadi atau natural language processing (NLP).

Sistem pengecaman bahasa dan suara membolehkan kanak-kanak berinteraksi secara lisan dengan teknologi selain mengaplikasikan kemahiran pertuturan dalam komunikasi. Teknologi ini menyediakan cara unik dan interaktif untuk kanak-kanak mengamalkan sebutan, mengembangkan kosa kata, dan meningkatkan kefasihan bahasa secara menyeluruh.

Pembelajaran kolaboratif, satu lagi dimensi baharu dengan AI menyumbang kepada perkembangan bahasa kanak-kanak. Platform teknologi AI boleh menghubungkan pelajar dari lokasi berbeza, memupuk pertukaran bahasa dan pemahaman budaya.

Pendekatan kolaboratif ini bukan sahaja meningkatkan kemahiran bahasa tetapi juga menggalakkan interaksi sosial, membantu kanak-kanak membina kemahiran komunikasi dalam konteks global.

AI juga menyumbang kepada kebolehcapaian sumber pembelajaran bahasa. Melalui pengecaman suara, alat terjemahan dan fungsi teks ke pertuturan, AI membantu merapatkan halangan bahasa dan menjadikan bahan pembelajaran lebih mudah diakses oleh kanak-kanak daripada pelbagai latar belakang linguistik.

Keterangkuman ini memastikan bahawa semua kanak-kanak, tanpa mengira bahasa ibunda mereka boleh melibatkan diri dalam pembangunan bahasa dengan lebih mudah.

Alat pembelajaran bahasa dipacu AI selalunya menggabungkan elemen kecerdasan emosi buatan. Alat ini boleh mengukur keadaan emosi kanak-kanak semasa proses pembelajaran dan menyesuaikan kandungan atau rentak dengan sewajarnya.

Dengan mengenali dan bertindak balas terhadap emosi kanak-kanak, AI meningkatkan keseluruhan pengalaman pembelajaran, menjadikannya lebih menyeronokkan dan mengurangkan potensi kekecewaan, seterusnya memupuk sikap positif terhadap pembelajaran bahasa.

Ringkasnya, AI telah menjadi sekutu berharga dalam memupuk perkembangan bahasa kanak-kanak dengan menyediakan pengalaman pembelajaran interaktif, eksklusif dan holistik.

Bermula pengesanan awal cabaran bahasa untuk memupuk komunikasi kolaboratif, AI menyumbang dengan ketara untuk mewujudkan persekitaran yang menyokong kanak-kanak meneroka dan menguasai kemahiran bahasa.

Apabila teknologi terus meningkat maju, potensi AI untuk memberi kesan positif kepada perkembangan bahasa kanak-kanak semakin berkembang, membuka kemungkinan baharu untuk pendekatan pendidikan yang inovatif dan berkesan.

PENULIS DR. NORFAIZAL JAMAIN, Guru Bahasa Jabatan Bahasa-bahasa Malaysia dan Linguistik Terapan, Fakulti Bahasa dan Linguistik, Universiti Malaya.

Artikel ini merupakan pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan mahu pun pendirian rasmi RTM.

MAT YUNUS BIN SABRI