fb fb fb fb fb

KKM arah platform dalam talian turun iklan gula-gula bentuk bola mata

Foto hiasan

LANGKAWI, 23 Februari- Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah mengarahkan dua platform beli-belah dalam talian untuk menurunkan iklan yang mempromosikan gula-gula kenyal berbentuk bebola mata.

Perkara itu susulan kematian seorang kanak-kanak lelaki di Pulau Pinang yang dipercayai tercekik ketika memakan gula-gula tersebut.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad berkata, Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan kementerian telah mengarahkan platform terlibat untuk menurunkan iklan tersebut pagi ini.

"Kita telah mengarahkan Shopee dan TikTok untuk menurunkan iklan penjualan gula-gula kenyal bentuk mata.

"Jadi kedua-dua platform berkenaan mesti menurunkan iklan berkait dengan gula-gula itu seerti tindakan yang dilakukan Penguatkuasaan Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita dalam sidang media selepas melancarkan LLS dan Sistem Pengurusan Data Klinik Berasaskan Awan (CCMS), di sini.

Sebelum ini, KKM telah mengeluarkan kenyataan melarang penjualan produk gula-gula getah berbentuk bebola mata di semua platform dalam talian dan pasaran domestik.

Siasatan mendapati bahawa produk tersebut melanggar keperluan pelabelan bawah Peraturan-Peraturan Makanan 1985 mengikut Akta Makanan 1983.

MOHD FIRDAUS BIN RUSLI