KUALA LUMPUR, 4 Mac - Kira-kira 107,716 kes penipuan dalam talian dikesan dari tahun 2020 hingga tahun lalu.
Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang Dan Reformasi Institusi, M.Kulasegaran memaklumkan, kes penipuan itu melibatkan kerugian mencecah RM3.2 bilion.
Menurut Kulasegaran, kerajaan mengambil cakna terhadap isu seumpamanya menerusi pelbagai tindakan proaktif termasuk menubuhkan Pusat Respons Penipuan Peringkat Kebangsaan (NSRC).
Tambahnya, NSRC berfungsi sebagai pusat respons pantas setempat yang menggabungkan sumber serta kepakaran daripada Polis Diraja Malaysia, Bank Negara Malaysia, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) dan Pusat Pencegahan Jenayah Kewangan Nasional (NFCC) serta disokong oleh pihak institusi kewangan dan syarikat telekomunikasi.
"Secara umumnya fungsi NSRC adalah untuk mengambil tindakan penguatkuasaan yang menyeluruh bagi memerangi kesalahan penipuan kewangan atas talian termasuk respons pantas dalam menjejaki dana (fund tracing).
"Usaha yang dilaksanakan berupaya menyekat sebahagian pengaliran dan pelupusan hasil penipuan termasuk mengesan dalang utama dan mereka yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam perlakuan kesalahan ini", katanya di Parlimen hari ini.
Sementara itu, menjawab soalan yang diajukan wakil Kepala Batas, Dr. Siti Mastura Muhammad, M.Kulasegaran menjelaskan, mangsa penipuan dalam talian turut dibantu oleh institusi kewangan untuk mengesan jejak kewangan mereka sekiranya wang tersebut masih berada dalam sistem perbankan.
Antara tindakan yang boleh dilakukan termasuk menyekat transaksi kewangan berkenaan, bagi menghalang pelupusan wang sekali gus membolehkan wang itu dikembalikan semula kepada mangsa.
"Selain dari itu, NSRC menerusi SKMM dan dibantu oleh institusi telekomunikasi dapat mengenal pasti nombor-nombor telefon yang digunakan dalam perlakuan kesalahan penipuan ini.
"Tindakan sekatan dan penamatan nombor-nombor telefon berkenaan juga akan diambil.
"Setakat Januari 2024, sebanyak 131 nombor talian telah ditamatkan kerana terlibat dengan aktiviti penipuan dan 93 nombor talian yang meragukan telah disekat. Nombor-nombor akaun dan telefon yang terbabit itu juga akan direkodkan dalam sistem semak 'mule' pada PDRM sebagai rujukan dan panduan yang membolehkan orang awam membuat semakan sebelum mereka meneruskan transaksi kewangan mereka", kata Kulasegaran di sini.