SEPANG, 15 November -Kegagalan kontraktor mematuhi prosedur kerja asas menjadi punca langsung kepada insiden kebocoran air di Terminal 1, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada Jumaat.
Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) dalam kenyataan menyifatkan insiden itu sebagai kecuaian yang tidak boleh diterima, terutama melibatkan kerja pada infrastruktur kritikal lapangan terbang.
Kejadian berlaku apabila kontraktor yang melakukan kerja penutupan pada titik peparitan terpaksa menghentikan operasi serta-merta susulan peningkatan aktiviti kilat di kawasan tersebut.
“Dalam tergesa-gesa akibat cuaca buruk, kontraktor gagal menanggalkan kepingan papan yang digunakan untuk menutup saliran bumbung bagi tujuan keselamatan, menyebabkan salah satu sistem saliran tersumbat,” maklum MAHB.
Hujan lebat luar biasa yang turun selepas itu menyebabkan air bertakung di atas bumbung sebelum meresap masuk melalui siling dan menitis ke ruang balai pelepasan terminal.
MAHB juga memaklumkan, pasukan respons Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) bertindak pantas dan berjaya membersihkan kawasan terjejas dalam tempoh 1.5 jam.
Semua sistem juga kembali beroperasi dengan normal sejurus selepas itu.
MAHB turut menegaskan KLIA dipertanggungjawabkan dengan piawaian tertinggi oleh para pengguna dan komited memastikan semua kontraktor dan rakan kerjasama turut mematuhi piawaian yang sama.
“Tindakan tegas sedang diambil terhadap kontraktor terbabit, termasuk penambahbaikan segera dalam prosedur kerja, pemeriksaan ramalan cuaca sebelum kerja bumbung, dan pengukuhan protokol pemberhentian kerja semasa cuaca buruk,” menurut kenyataan itu lagi.
Kerja-kerja pemulihan bumbung tersebut merupakan sebahagian daripada projek setahun yang bermula pada April lalu sebagai usaha Malaysia Airports memperbaharui dan meningkatkan ketahanan infrastruktur terminal utama.